Nieuwsoverzicht
Rapportage BGV-Conferentie
Naar aanleiding van de BGV-conferentie van 28 november 2019 vindt u hieronder de eindrapportage. Rapportage BGV-conferentie 2019
Impressie van de BGV conferentie
Donderdag 28 november werd de BGV conferentie georganiseerd in Utrecht. Dankzij een grote opkomst werd het een groot succes. Hieronder vindt u een impressie van de conferentie. De uitkomsten van de tafelgesprekken volgt zo spoedig mogelijk.
BGV-conferentie 2019: Het 13e werk van Herakles: voortbouwen op bouwstenen
Op donderdag 28 november organiseert AOb/BGV een conferentie naar aanleiding van het eindrapport van het VCN-volgteam curriculum. nu. Keynote speaker: dr. Haroon Sheikh. Na het behalen van zijn gymnasiumdiploma studeerde Haroon Sheikh bestuurskunde, politicologie en filosofie in Leiden en Oxford. Hij promoveerde in de filosofie op een onderzoek naar de invloed van oude tradities op moderne samenlevingen. Hij schrijft regelmatig voor NRC Handelsblad en The Financial Times.
Reacties vanuit de gymnasium cafés
Reacties op de visie VCN vanuit de gymnasiumcafés van de BGV
De drie bijeenkomsten zijn in totaal bezocht door een veertigtal mensen en leverden een goede gedachtewisseling op, zoals uit onderstaand overzicht van de reacties moge blijken. Algemene opmerkingen:
Vanuit de bijeenkomsten kwam naar voren dat er een korte krachtige visie geformuleerd dient te worden met een positieve insteek. Gymnasiasten vormen een kleine toplaag, maar zijn niet elitair.
De drie bijeenkomsten zijn in totaal bezocht door een veertigtal mensen en leverden een goede gedachtewisseling op, zoals uit onderstaand overzicht van de reacties moge blijken. Algemene opmerkingen:
Vanuit de bijeenkomsten kwam naar voren dat er een korte krachtige visie geformuleerd dient te worden met een positieve insteek. Gymnasiasten vormen een kleine toplaag, maar zijn niet elitair.
Scholenbezoeken 2015
In het najaar van 2015 zijn vijf scholen met gymasiumafdeling verspreid over het land bezocht door BGV-bestuursleden. Dit in het kader van het onderzoek van de BGV naar de praktijk en implementatie van Een Gouden Standaard voor Gymnasiumopleiding op scholengemeenschappen. De schoolbezoeken zijn een vervolg op de online-enquête onder schoolleiders en docenten, eerder afgenomen in 2015. In gespreksrondes met schoolleiding, docenten en leerlingen werd informatie gedeeld over de stand van het "gymnasiale" op elke deelnemende school.
Rapportage enquête BGV
NIEUW: het rapport over de BGV-enquête onder rectoren en docenten van scholengemeenschappen is gereed. De link naar het document vindt u hieronder:
Rapportage BGV-enquête sept. 2015
Rapportage BGV-enquête sept. 2015
Enquête BGV 2015
In januari 2015 is op de scholengemeenschappen met een gymnasiumafdeling een enquête afgenomen onder schoolleiders en docenten Klassieke Talen. Deze enquête beoogt een beeld te krijgen van de implementatie van de Gouden Standaard voor de gymnasiumopleiding (2014) op scholengemeenschappen. BGV-enquête docent januari 2015
BGV-enquête schoolleiding januari 2015
BGV-enquête schoolleiding januari 2015
Gymnasiumcafés 2014
De BGV organiseert regelmatig bijeenkomsten waarop medewerkers van scholengemeenschappen met gymnasiumafdelingen met elkaar in gesprek kunnen gaan over actuele zaken omtrent gymnasiaal onderwijs. De avonden leveren steeds levendige discussies op en worden door de aanwezigen gewaardeerd. We proberen op deze manier een platform te zijn voor een grote groep onderwijspersoneel, dat zich betrokken voelt bij het gymnasiaal onderwijs in Nederland, maar waarvoor geen georganiseerd overlegorgaan bestaat. Bestemd voor docenten, schoolleiders en andere belangstellenden.
Integratie Grieks/Latijn en KCV
Verslag workshop 12 april 2014:
Rosanne Bekker legt kort uit hoe verandering gekomen is in het programma voor de Griekse en Latijnse Taal en Cultuur(sinds 2011). Ze stelt de deelnemers de vraag : âWat wil je dat leerlingen over 10 jaar nog weten over jouw vak? Wat is jouw droom en wat doe jij nu om die droom te verwezenlijken? â Hierover kon men kort uitwisselen met elkaar.
Rosanne Bekker legt kort uit hoe verandering gekomen is in het programma voor de Griekse en Latijnse Taal en Cultuur(sinds 2011). Ze stelt de deelnemers de vraag : âWat wil je dat leerlingen over 10 jaar nog weten over jouw vak? Wat is jouw droom en wat doe jij nu om die droom te verwezenlijken? â Hierover kon men kort uitwisselen met elkaar.
Digitale ondersteuning onderwijs KT
Verslag workshop 12 april 2014:
In haar workshop presenteerde Karla Brilman ons een collage van een aantal jaren werk op klassiek-digitaal gebied en liet ons een aantal programmaâs uitproberen. Wij kregen een overzicht te zien van betaalde programmaâs (Wintoets, Emma klassiek, Latijn online en Didasko) en gratis (Google Drive, Blendspace, Wrts â ook offline te gebruiken-, Jing â handig voor dyslectische leerlingen, Joop Jagers toetsenbord, Powerpoint en Kahoot) en zagen hoe je met enkele daarvan aan de slag kunt.
In haar workshop presenteerde Karla Brilman ons een collage van een aantal jaren werk op klassiek-digitaal gebied en liet ons een aantal programmaâs uitproberen. Wij kregen een overzicht te zien van betaalde programmaâs (Wintoets, Emma klassiek, Latijn online en Didasko) en gratis (Google Drive, Blendspace, Wrts â ook offline te gebruiken-, Jing â handig voor dyslectische leerlingen, Joop Jagers toetsenbord, Powerpoint en Kahoot) en zagen hoe je met enkele daarvan aan de slag kunt.