Vakdocenten aan het woord over implicaties vakvernieuwing in de lespraktijk
De BGV nodigt nu geïnteresseerde classici uit om op woensdag 11 juni in Utrecht deel te nemen aan themawerktafels rond een aantal van de in de enquête opgeworpen vraagstukken. We willen daarmee docenten de ruimte geven mee te denken met de implicatie van de Vakvernieuwingsplannen: wat betekent dat in de lespraktijk?
Nieuwsoverzicht
Nova et Actualia
Te lezen in deze BGV-nieuwsbrief april 2025
12 mei BGV-webcafé
Nog meer nova et actualia
12 mei BGV-webcafé
over het aantal gymnasiasten en het gymnasiumdiploma op de scholengemeenschappen. Het gymnasium was onlangs in het nieuws met berichten over de dalende instroom op de categorale gymnasia en de mogelijkheid om op de categorale gymnasium na de onderbouw ook een atheneumstroom aan te bieden.
Gymnasium en oudheidonderwijs op de basisschool
Tijdens de PO-sectorraadbijeenkomst op 11 oktober 2024 heeft de BGV een steekproef uitgevoerd onder 30 aanwezigen, verbonden met het primair (speciaal) onderwijs. Aanleiding voor dit korte onderzoek waren zorgen over de toegankelijkheid van het gymnasium en onderwijs over de oudheid in het basisonderwijs. Lees verder: Gymnasium en Oudheid onderwijs op de basisschool
Webcafé 18 november 2024
BGV-webcafé maandag 18 november 2024:
Thema: wat kan NU al helpen tegen overladenheid? Het ambitieuze voorlopig definitieve conceptexamenprogramma vraagt nog een zorgvuldig traject waarin implicaties voor betrokken leerlingen, docenten, schoolleiders, na en -bijscholers, methode-, vragen- en beleidsmakers voor iedereen helder in beeld gebracht moeten worden. Dat totaalbeeld vormt het kader waarbinnen de fase van beproeven van de conceptvoorstellen ingevuld zal worden. Daarna wordt met ieders ervaringen, kennis en inbreng een definitieve versie vastgesteld.
Thema: wat kan NU al helpen tegen overladenheid? Het ambitieuze voorlopig definitieve conceptexamenprogramma vraagt nog een zorgvuldig traject waarin implicaties voor betrokken leerlingen, docenten, schoolleiders, na en -bijscholers, methode-, vragen- en beleidsmakers voor iedereen helder in beeld gebracht moeten worden. Dat totaalbeeld vormt het kader waarbinnen de fase van beproeven van de conceptvoorstellen ingevuld zal worden. Daarna wordt met ieders ervaringen, kennis en inbreng een definitieve versie vastgesteld.
Nova et actualia
Te lezen in deze BGV-nieuwsbrief oktober 2024:
• Actualisatie Curriculum KT gaat 2de (en 3de) fase in
• BGV-Webcafé: wat kunnen we intussen doen aan de overladenheid? • cao-onderhandelingen VO vastgelopen: AOb roept op tot actie
• Gymnasium en het basisonderwijs
• Nog meer nova et actualia
Publicatie voorlopige definitieve conceptexamenprogramma
Half oktober zijn de conceptprogramma's gepubliceerd, opdat de Tweede kamer op 16 oktober 2024 geïnformeerd was voorafgaande aan het onderwijsdebat.
BGVwebcafé 18 november 2024
BGV-webcafé maandag 18 november 2024:
Thema: wat kan NU al helpen tegen overladenheid? Het ambitieuze voorlopig definitieve conceptexamenprogramma vraagt nog een zorgvuldig traject waarin implicaties voor betrokken leerlingen, docenten, schoolleiders, na en -bijscholers, methode-, vragen- en beleidsmakers voor iedereen helder in beeld gebracht moeten worden. Dat totaalbeeld vormt het kader waarbinnen de fase van beproeven van de conceptvoorstellen ingevuld zal worden. Daarna wordt met ieders ervaringen, kennis en inbreng een definitieve versie vastgesteld.
Thema: wat kan NU al helpen tegen overladenheid? Het ambitieuze voorlopig definitieve conceptexamenprogramma vraagt nog een zorgvuldig traject waarin implicaties voor betrokken leerlingen, docenten, schoolleiders, na en -bijscholers, methode-, vragen- en beleidsmakers voor iedereen helder in beeld gebracht moeten worden. Dat totaalbeeld vormt het kader waarbinnen de fase van beproeven van de conceptvoorstellen ingevuld zal worden. Daarna wordt met ieders ervaringen, kennis en inbreng een definitieve versie vastgesteld.